
Jedním z důležitých kroků Regionu 2047 v roce 2024 je spuštění nového konceptu Nadaný student, který se zaměřuje na systematickou práci s mladými lidmi v regionu. Cílem je včas rozpoznat talent, propojit školy s firmami a posílit motivaci dětí i rodičů ke smysluplnému rozhodování o budoucnosti. Vedení této iniciativy se nově ujala Petra Benešová, která má s prací v oblasti vzdělávání a HR dlouholeté zkušenosti.
Paní Benešová, jste nově pověřená vedením konceptu Nadaný student v rámci Regionu 2047. Co Vás k této roli přivedlo a proč jste ji přijala?
Tato pozice mi byla nabídnuta letos v lednu, aniž bych to čekala. V Regionu 47 – konkrétně za Nadační fond Řemeslo pomáhá – už funguji více než rok, ale v pozici zcela jiné. Sledovala jsem po celou dobu vývoj strategie konceptu Nadaný student, ale i přesto mě nabídka zaskočila. Celou mou profesní dráhu protíná vzdělávání a HR marketing. Působím jako lektor soft skills a zaměřuji se na motivaci napříč generacemi. V rámci Nadačního fondu Řemeslo pomáhá jsem připravovala metodiky a realizovala programy pro žáky ZŠ s cílem motivovat je pro budoucí povolání v oblasti stavebnictví na území regionu. Téma je mně hodně blízké, ale je to obrovská zodpovědnost, takže rozhodování nebylo ze dne na den. Trvalo to skoro měsíc, ale nakonec jsem výzvu přijala.
Můžete popsat, co si pod názvem Nadaný student konkrétně představit? V čem je tento přístup jiný než běžné kariérní poradenství na školách?
Koncept Nadaný student není jen o kariérním poradenství, ale o celistvosti – provázanosti základních škol, středních škol a učilišť, rodičů a zaměstnavatelů. Pokud toto nebude vzájemně propojeno, nemůže to fungovat. Důležitá je motivace – proč vlastně vstoupit do tohoto projektu, proč by se měli všichni aktéři zapojit. Je třeba jim na začátku sdělit smysl a cíl celého konceptu tak, aby tu provázanost pochopili. S tím pak budou souviset i nové metodiky pro exkurze ve firmách, na kterých také pracujeme ve spolupráci se školami a personalisty. V nemalé míře pak nové inovativní metody kariérového poradenství, které budou vycházet z praxe, povedou žáky k uvědomění si hodnoty lidské práce a směřování k sounáležitosti s regionem, kde se narodili nejen oni, ale jejich rodiče a prarodiče.
Jak tento koncept zapadá do širšího rámce a cílů Regionu 2047? Jaké místo v projektu zaujímá?
V projektu Region 47 zaujímá tento koncept velmi důležité místo – řekla bych, že je to významná priorita. Pokud bychom nepodchytili děti a mládež nyní, pak nám pod rukama proteče další generace potenciálních odborníků, a to už by byla pro region katastrofa.
Základem celého systému je velmi těsné propojení firem a škol. Proč je podle vás právě tahle spolupráce klíčová, a proč právě teď?
Toto propojení není otázkou teď, ale mělo to být stále. Sama se divím, že se více školy a firmy neaktivovaly ke vzájemné spolupráci, předávání zásadních informací a vytváření příležitostí, jak žáky motivovat ke studiu oborů pro region tak důležitých. Ale všechno má svůj čas, a proto je nyní na nás, abychom se vzájemně poznali a zjistili, jaké možnosti se nabízejí, a zda je chuť spolupracovat. Při sebemenší příležitosti využít možností, které se nabízejí a zapojit všechny aktéry do „hry“ je teď první krok, bez kterého se na další cestu nebudeme moci vydat.
V prezentaci mluvíte o potřebě „včas identifikovat talent a motivaci“. Co to v praxi znamená? A jaké nástroje k tomu využíváte?
Včas identifikovat talent u dětí je velmi zásadní. Na druhém stupni základních škol už je dost pozdě na to, abychom je motivovali. Proto plánujeme aktivovat žáky již na I. stupni. K tomu mohou pomoci vhodně koncipované eventy, workshopy a v nemalé míře také exkurze. Pokud uvidíme nadšené jedince, kteří projeví zájem o sebemenší činnost, je třeba s nimi pracovat a vést je k tomu, aby se aktivitám, které je zaujaly, věnovali. S tím se pojí ovšem také informovanost a motivace rodičů, kteří mají největší vliv na to, kam jejich děti půjdou dále na studia či do učení.
Důležitou roli hrají také kariérní poradci. Jak s nimi v rámci projektu pracujete a jaké podpůrné materiály pro ně vznikají?
Kariérové poradce vidím jako klíčové v celém projektu. Ti jsou s dětmi i rodiči v nejbližším kontaktu. Úskalí vidím v tom, že nemají příliš čas věnovat se každému žáku tak, jak by to potřeboval. V loňském roce jsem s kolegy v Nadačním fondu Řemeslo pomáhá začala vyvíjet podpůrné kariérové karty zaměřené na náš region, potažmo na celý Zlínský kraj. Tento nástroj má pomoci kariérovým poradcům rozklíčovat žákům trh práce a hodnotu práce samotné. Naznačit jim cestu a ukázat jim, jak po ní jít tak, aby se plnily jejich sny. V současné době proběhla dvě jednání kariérových poradců s cílem představit jim blíže vizi Region 47 a koncept Nadaný student. Probírali jsme také možnost spolupráce a způsoby, jak se aktivně zapojit. Již nyní máme za sebou několik workshopů a další zájemci jsou v pořadí. Do konce školního roku jich ještě zrealizujeme 16. Začínají se ozývat školy, které mají zájem i na další spolupráci. Uvidíme, jak se nám podaří vše rozpohybovat.
Zmínila jste také tzv. kariérové karty. Můžete přiblížit, jak vypadají a k čemu budou sloužit?
Regionální kariérové karty jsou koncipovány pro potřeby místních zaměstnavatelů a středních škol a učilišť. V rámci workshopů ve školách jejich prostřednictvím seznamujeme žáky s profesemi, které budou i v budoucnu nenahraditelné a tolik potřebné. Je to celý systém nového kariérového poradenství, který je provázán na firmy. Již jsme si to ověřili v praxi, že to velmi dobře funguje. Nyní jsme ve fázi, kdy chceme toto know-how předávat dále na kariérové a výchovné poradce. Z mého pohledu je velmi důležité seznámit napřed žáky s tím, co je vlastně trh práce a karty jsou ideální pomůckou, která jim k tomu slouží.
Často se mluví o tom, že rodiče hrají zásadní roli při rozhodování dětí o budoucím povolání. Jak je do projektu zapojujete?
Rodiče jsou klíčoví stejně jako kariéroví poradci. Všichni víme, že o budoucím povolání se rozhoduje v rodinách a vliv má nejvíce matka. Z mé praxe z Nadačního fondu Řemeslo pomáhá, kde na rodiče intenzivně cílíme již osmým rokem, chci přenést tuto myšlenku i do Region 47. Tady mám vymyšlen trochu jiný způsob, jak se k rodičům dostat a zkusit je postupně informovat o tom, jak se trh práce změnil a měnit bude. Právě jsem ve fázi příprav jednoduché cesty k nim. K tomu ovšem bude třeba součinnost nejen ve školách, ale také ve firmách.
Do koncepce jste začlenili i zajímavý prvek „reskillingu 50+“. Jakou roli v projektu hrají zkušení odborníci?
Personalistikou a vzděláváním dospělých se zabývám půlku svého pracovního života. Vím, jak je těžké adaptovat se na rychlý vývoj napříč obory. Vím, jak je těžké velmi rychle zvládnout spoustu technických novinek – a bude hůř. Je spousta odborníků, kteří už nechtějí nebo nemohou z různých důvodů vykonávat svou práci, ale pracovat chtějí, nebaví je být doma a nic nedělat. Pro tyto profíky chceme s mým týmem připravit možnost, jak se zapojit a být stále užitečnými. A o to víc – jak z těchto odborníků vytvořit partu vzorů, která by motivovala mládež, předávala jí své zkušenosti a fungovala jako profi mentoři jak ve školách, tak ve firmách. Jen je budeme muset naučit, jak s mládeží pracovat. Ale to už je jen o tom zapojit se a stále to zkoušet.
Na čem konkrétně v rámci Nadaného studenta pracujete v těchto týdnech? Jaké akce nebo milníky nás čekají v nejbližší době?
V současné době stavím tým profesionálů, kteří budou vytvářet celý systém motivací formou zážitkové pedagogiky. Personalisté se pak budou soustředit na proces příprav exkurzí, které chceme pro žáky ZŠ i SŠ pojmout více inovativně – tak, aby je to bavilo, aby si toho hodně zapamatovali a také mohli pracovat na výstupech z exkurzí i ve třídách. Máme jistou vizi a než něco pustíme mezi pedagogy a zástupce firem, musíme mít jistotu, že to funguje. Vše, co vymýšlíme, také pilotně testujeme. Dále budeme pořádat řadu workshopů pro kariérové poradce a žáky s našimi regionálními kariérovými kartami.
Zaznívá i potřeba hlubší diskuse o tom, čím může být náš region jedinečný. Jak podle vás může projekt Nadaný student přispět ke specializaci a odolnosti kraje?
Tím, že budeme šířit dobré jméno všech zainteresovaných firem a škol. Budeme ukazovat, na co mohou být hrdí, čeho lidé v regionu dosáhli, jak jsou firmy úspěšné a co inovativního nabízejí. Jde o to podpořit zájem mladých lidí o to, co se tady děje, jakou má Slovácko minulost a hlavně – kam směřuje. Pokud budou lidé vědět, kam se jde, mohou se přidat a být toho součástí. Být u toho. A to si myslím, že je ta nejlepší motivace.
Realizace takto komplexního programu určitě vyžaduje podporu řady partnerů. Kdo projekt podporuje a jak důležitá pro vás tato podpora je?
Projekt samozřejmě podporují všichni ti, co stáli za založením Region 47. Podporu nám dali za Zlínský kraj hejtman Radim Holiš, paní radní Jindra Mikuláštíková, senátor Josef Bazala, za město Uherské Hradiště paní radní Zuzana Vandame, ředitelé škol, starostové a celá řada těch, co mají zájem na tom, aby zde nastupující generace zůstala a zanechala svou stopu – stejně tak, jako jejich předkové.
Zmínila jste významnou roli Zlínského kraje. Co konkrétně podpora kraje umožnila a co by bez ní nebylo možné realizovat?
V první řadě bych chtěla poděkovat za to, že Zlínský kraj finančně podporuje celý projekt – bez financí to prostě nejde. Také jsme rádi, že se zajímá o to, co děláme, spolupracujeme na tom, aby výsledky naší práce byly vidět – ale hlavně, aby přinesly Zlínskému kraji především systém celého inovativního procesu při rozhodování o budoucím směřování mladých lidí, o jejich budoucí kariéře. Kdo ví, třeba se od nás budou jednou inspirovat a učit i ostatní kraje v rámci ČR.
A na závěr – co byste vzkázala školám, firmám, rodičům i samotným studentům, kteří by se chtěli do projektu zapojit nebo ho podpořit?
Zapojte se a buďte součástí kreativní spolupráce, která otevírá nové možnosti pro mladé lidi! Společně vytvoříme inspirativní prostředí, kde motivace a tvořivá práce přináší úspěch. Každý, kdo se přidá, získá nejen nové zkušenosti, ale i radost z obohacující spolupráce, která formuje budoucnost nás všech.